Taalcoachproject

Taalkoppel Bayan Musallab en Peter van den Boom
(foto: Angeline Swinkels)

Meedoen in Nederland begint met het begrijpen en actief gebruiken van de taal. Op school, bij het (vrijwilligers)werk, op straat, in de winkel of bij de dokter, het begint overal met taal. Het doel van het Gilde Taalcoachproject is om anderstaligen te ondersteunen bij hun taalontwikkeling en hen op weg te helpen in de Nederlandse samenleving. Zo brengt het taalcoachproject ontmoetingen tot stand tussen mensen met verschillende achtergronden.

Taal verbindt!
De taalcoaches van het Gilde geven wekelijks 1 tot 2 uur individuele begeleiding bij taalontwikkeling. Dat gebeurt op een persoonlijke manier, in een informele ontspannen sfeer. Meestal is de taalontmoeting bij de deelnemer thuis, maar het kan ook in de bibliotheek of ergens anders.
Een van de coaches: “Taal verbindt. Als taalcoach ben je een soort sleutelfiguur: je helpt mensen de weg in de maatschappij te vinden. Dat geeft ontzettend veel voldoening.”

Doelgroep
Het Gilde Taalcoachproject begeleidt immigranten van 18 jaar en ouder (in de breedste zin van het woord) die de Nederlandse taal willen leren. Onder immigranten bevinden zich

  • veel statushouders – vluchtelingen met een verblijfsvergunning en een huis in de gemeenten Lochem en Zutphen;
  • mensen die binnen deze gemeenten zijn herenigd met hun familie of partner;
  • arbeidsmigranten, uit landen binnen de EU en van buiten de EU.

Taalcoachproject
De taalvragers zijn afkomstig uit ongeveer 25 verschillende landen. Per jaar zijn er gemiddeld 100 verschillende koppels tussen een taalvrager en een taalcoach actief.

De projectcoördinatie is in handen van een team van vijf coördinatoren. Zij voeren intakegesprekken met de anderstaligen en taalcoaches en verzorgen de koppelingen. Daarnaast ondersteunen ze de taalcoaches door middel van individuele adviezen, cursussen, themabijeenkomsten en nieuwsbrieven. 

De deelnemers willen (vaak) Nederlands leren met een groter achterliggende doel. De één wil graag meer sociaal contact kunnen leggen, terwijl een ander meer gericht is op scholing  of betaald werk.

Het blijkt dat taalvragers, die naast school ook een taalcoach hebben, de taal sneller leren. Door meer te oefenen over alledaagse Nederlandse gebruiken, zoals gebruiksvormen bij het maken van een telefonische afspraak in de gezondheidszorg of op de werkvloer, wordt het zelfvertrouwen in het spreken en luisteren van de Nederlandse taal vergroot.

Contact
Voor informatie over het project en om u aan te melden als anderstalige of taalcoach kunt u contact opnemen met taalcoachzutphen@gmail.com.

 

het-begint-bij

Reageren is niet mogelijk